Een miljarden omzet en miljoenen klanten in je webshop? Voor mij was het dagelijkse kost…
De meeste mensen noemen het gewoon hun werk. Acht jaar lang was bol.com voor mij veel meer dan dat. Het was mijn thuishonk, circustent, clubhuis, speelparadijs. Mijn collega’s en ik waren enorm gedreven om die online winkel iedere dag een beetje beter te maken, klanten blij te maken en bol.com naar the next level te brengen. En dat gebeurde ook!
Ik startte als junior medewerker in een uitvoerende rol (ik leverde zelfs salaris in om de baan te krijgen) en al snel bleek dat ik het e-commerce vak van nature in de vingers heb. Kort na mijn start bij bol.com groeide ik door naar verschillende commerciële managementfuncties en ik stuurde meerdere multidisciplinaire teams aan. Om je een beeld te geven: ik was Product Specialist, Manager Merchandising, Winkelmanager en Customer Journey Manager. Van product content tot marketing en van klantreis tot campagnes. I did it all.
En natuurlijk waren er hindernissen onderweg. Maar die zijn er om overheen te springen en niet om je tegen te laten houden. Onvoldoende marketingbudget: kunnen we beter onderhandelen met leveranciers? Geen IT-tijd: zijn er dingen die we handmatig zelf kunnen aanpassen in de code? De conversie daalt: op welke plek in de klantreis kunnen we klanten nog beter helpen? Ik ben een meester in het bedenken van alternatieve routes om mijn doel te bereiken.
En dat lukte. Het waren topjaren voor bol.com, waarin we meerdere omzetrecords verbraken en de conversie alleen maar verder steeg.
I love shopping
Ik heb een fascinatie voor winkelen, verkopen, handelen – online of in de winkelstraat. Als kind al belde ik bij alle buren aan om zelfgemaakte armbandjes en parfum te verkopen. Regelmatig zat ik op woensdagmiddag op een kleedje in de straat om mijn knuffels en speelgoed te verkopen. En nog steeds ben ik dol op winkeltje spelen. Ik heb er mijn werk van gemaakt en doe ook in mijn vrije tijd niets liever. Tijdens de eerste corona maanden zocht ik weer eens een nieuwe hobby, het werd verkoop partner zijn bij bol.com – hoe kan het ook anders. Aan de verkoop van bamboeprikkers voor in de moestuin heb ik een leuke winst overgehouden.
Er knaagde iets…
Lange tijd was er voor mij geen enkele reden om weg te gaan bij bol.com. Mijn collega’s voelden als familie en vrienden en ik kon 100% mezelf zijn. Ik heb zelfs weleens geroepen er tot mijn pensioen te willen blijven werken.
Maar er knaagde iets…
Want dit is iets dat jij en ik (denk ik) gemeen hebben: de vrijheid om het op je eigen manier te doen is voor ons superbelangrijk voor het ervaren van geluk en voldoening. Voor ons liever geen bemoeienis van collega’s of managers aub.
Door de explosieve groei van bol.com werd het voor mij steeds moeilijker om zichtbare impact te maken. Het bedrijf werd groter en corporate, met steeds meer lagen, regeltjes en beperkingen. En daardoor verloor ik langzaam maar zeker de vrijheid om het op mijn manier te kunnen doen.
In een hotel lobby aan de andere kant van de wereld zei ik mijn droombaan bij bol.com op
Begin 2023 reisden mijn man en ik met onze twee kinderen door Azië. Door die afstand kon ik het nu heel duidelijk voelen: het is tijd om een ander pad te gaan bewandelen. Dat ik wilde ondernemen wist ik altijd al, maar ik wist nooit precies op welke manier. Dat werd nu ineens wel duidelijk. En als moeder van 2 jonge kinderen was het ook een mooi moment om uit het corporate bedrijfsleven te stappen. Gewoon rustig samen wachten op het schoolplein in plaats van gehaast naar huis racen voor die eerste meeting.
Ik hakte de knoop door en in een hotel lobby aan de andere kant van de wereld zei ik mijn zo geliefde baan bij bol.com op.
Nu heb ik pas echt een droombaan: ik help zelfstandige webshop ondernemers aan meer bezoekers, bestellingen én omzet (ja, echt alle 3).
Testimonials
Even bellen (of mailen) met ellen?
Laat een bericht achter en ik neem contact met je op!